ديدگاه پاسخ دهندگان پرسشنامه در توسعه بيو تكنولوژي كشاورزي نقش دارد و مورد ارزيابي قرار گرفت . براي مقايسه پاسخ هاي دو گروه از سهامداران توسعه به جدول شماره 1 رجوع كنيد.

  جدول 1

نتايج آماري از استنباط روش هاي بيوتكنولوژي كشاورزي در ارتباط با توسعه                

 

بين المللي

داخلي

 

t-value

SD

M

N

SD

M

N

پاسخ ها

-6.47**

1.27

4.58

71

1.39

3.25

108

درك تكنولوژي

-0.13

1.53

3.69

70

1.75

3.65

109

فقط قواعد و قوانين عادي الزامي است

-7.61**

1.31

5.27

70

1.67

3.45

109

بيوتكنولوژي كيفيت زندگي را بهتر مي كند

-10.50**

1.19

5.64

69

1.57

3.32

109

تحقيقات در زمينه رويكرد بيوتكنولوژي بايد افزايش يابد

-0.44

1.36

3.91

70

1.39

3.82

108

مصرف كنندگان كشور من با بيوتكنولوژي موافق اند

0.92

1.82

3.81

68

1.77

4.07

107

توسعه بايد بر سر مسئله بيوتكنولوژي پافشاري كند

-7.28

1.46

6.06

67

2.56

3.56

108

توسعه بايد اطلاعات عيني و متعادل ارائه دهد

توجه: در معيار Likert مواردي درجه بندي شده است كه 7= اكثريت آراء موافق و 1=آراء مخالف P<0l

 

در جدول شماره 1 چنين مي توان استنباط كرد كه تفاوتهاي معناداري بين دو گروه از سهامداران پيرامون موضوع خاصي وجود دارد. به عنوان مثال : بسط دهنگان بين المللي در زمينه توسعه آگاهي بيو تكنولوژي كشاورزي سطح آگاهي خود را بيش از بسط دهندگان داخلي ارتقاء مي دهند. و اطلاعات خود را پيرامون بيو تكنولوژي كشاورزي بالامي برند(فلوريدا) توسعه انجام شده(t= -6.47;p<.01) بسط دهندگان بين المللي به طور قابل توجهي روشهاي بهتري را براي همكاري بيوتكنولوژي كشاورزي با سطح كالاي عموم نسبت به قابليت توسعه در فلوريدا ارائه مي دهند (t= -7.61;p<.01) .

با حمايت بيشتر براي تحقيقات بيشتر مي توان به ثبات بيشتر دست يافت

 (t= -10.50;p<.01) جالب است بدانيد، بر خلاف تفاوت در روشهاي شخصي بكار گرفته از سوي بسط دهندگان روش بيو تكنولوژي كشاورزي، پاسخ دهندگان پرسش نامه چه افرادي كه خانگي بود، و چه آنهايي كه بين المللي هستند، متوجه اين نكته شده اند كه عموم مردم در زمينه بيوتكنولوژي كشاورزي نامطمئن و مردد هستند. كه البته اين نتيجه بدون در نظر گرفتن تفاوت معنادار از استنباط روشهاي مصرف كنندگان به دست آمده است

(t= -0.44;p<.66).

سهامداران بين المللي و سهامداران ايالات متحده، نظرات متفاوت قابل توجهي پيرامون نقش گسترش بيوتكنولوژي كشاورزي دارند.

در حالي كه هر دو گروه در باره اين موضوع كه آيا توسعه بايد بر مسئله تاكيد و پافشاري كند يا نه(t= 0.92;p<.36) اظهار بي طرفي كردند، گروه بين المللي متقاعد شدند كه توسعه بايد ديدگاه متعادلي را بر سر اين موضوع دنبال كند و نبايد جانبدارانه پافشاري كند. نتايج آزمايشT-testنشان مي دهد كه تفاوت معناداري بين دو گروه وجود دارد

(t= -7.28;p<.01).

براي افزايش آگاهي سهامداران بين المللي ، سؤالهاي آموزشي مبني بر نياز پاسخ دهندگان در نظر گرفته شده است. در پرسشنامه اين سؤال مطرح شده بود كه نحوه آمادگي و آموزش مهارتها چگونه باشد تا آنها بتوانند نقش خود را در تسهيل بحثهاي عموم در زمينه بيوتكنولوژي كشاورزي ايفا كنند.

اين آموزش شامل آموزش از طريق مهارتهاي مديريتي، رسانه هاي گروهي ، افزايش توانايي افراد براي درك علمي/ ارزيابي تحقيق ، تعديل كننده / آموزش ساده در جلسات عمومي يا ايجاد گردهمايي و مهارتهاي ارتباطي / يادگيري نحوه برخورد و ارتباط مؤثر با مستمعين مختلف است.

در حالي كه ، آژانسهاي داخلي آموزش از طريق رسانه را برمي گزينند، سهامداران بين المللي براين باورندكه مهارتهاي ارتباطي مهمترين نيازي است كه بايد به آن توجه كرد

( شكل 3 را ببينيد).

تلاش در جهت آموزش عمومي بيوتكنولوژي ، معرفي و پخش مواد موضوعاتي بود كه مورد

 بررسي قرار گرفت سهامداران بين المللي كه مؤثر ترين برنامه براي آموزش عمومي، صفحات اينترنتي است كه در اختيار مصرف كنندگان قرار مي گيرد و به اين شكل روند جلسات بحث و مناظره براي عموم آسان تر مي شود انتخاب هاي اصلي براي پخش مواد بيوتكنولوژي كشاورزي در صفحات وب آمده است و به صورت چاپ شده نيز در اختيار آن ها قرار گرفته است.

نتايج نشان داد كه احتياجات اوليه سهامداران در زمينه توسعه بين المللي اين امكان را در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد تا موضوعات مربوط به بيوتكنولوژي كشاورزي را ارزيابي كنند و بتوانند درك بهتري از علم و تكنولوژي داشته باشند(جدول 2).

 

 

 

 

 

 

 

 

درجه بندي اعتراض ها كه براي سهامداران بين المللي و با توجه به انتقال اطلاعات به مراجعه كننده وجود دارد

1= مهمترين                    10= كم اهميت ترين

 

 

SD

انحراف معيار

M

ميانگين

n

تعداد

پاسخ ها

2.09

2.92

65

كمك به مصرف كنندگان، آنچه را كه مي شوند را ارزيابي مي كند

2.61

3.09

64

اطمينان از اينكه رسانه هاي گروهي اطلاعات را متعادل ارائه مي دهد

3.02

3.20

65

فهم و درك دانش و دانش واژه ها

2.39

3.34

65

تشخيص مباحث و موضوع ها

3.77

3.46

65

قابليت پذيرش خدمات توسعه ملي

2.65

3.85

65

فراگيري علم از طريق عموم

3.43

4.17

65

تشخيص نقش ارزش هاي مختلف صادر كننده و نقطه نظر هاي آن ها

3.02

4.35

65

نقص تحقيقات در زمينه خطرات استنباط شده

2.96

4.71

65

كاهش اعتماد مصرف كننده به علم

2.99

4.74

65

كاهش اعتماد مصرف كننده راجع به قوانين دولتي امنيت

 

 

 پاسخ دهندگان بين المللي به پرسشنامه همچنين، اين نكته را نيز بيان كردند كه آن ها بر اين باورند كه بايد به مصرف كنندگان آموزش داد تا آن ها از فوايد بيوتكنولوژي آگاه شوند و به نقطه نظر متعادلي دست يابند(جدول3).

 

 

 

درجه بندي نكات مهمي كه راجع به بيوتكنولوژي كشاورزي بايد به مصرف كنندگان داده شود.

1= مهمترين                             7= كم اهميت ترين

SD

M

n

پاسخ

1.89

3.99

67

علم

1.56

2.75

67

فوايد

1.83

2.72

67

ديدگاه متعادل

1.48

4.36

67

قانونمندي مراحل و نحوه عملكرد آن

1.50

3.42

67

خطرات بالذات

1.75

4.00

67

در صورت رخداد خطرات بالذات نحوه واكنش مانند چيست

 

بحث و مناظره و نتايج حاصل از آن:

در اين تحقيق نگرش در زمينه موضوع مورد مطالعه به اين صورت بوده است كه،توسعه وب سايت  FEIABرا شرح دادند وهمچنين اعضاي ايالات متحده و AIAEE كه در استنباط وراهكارهاي به كار گرفته شده براي ايجاد ارتباط مؤثر پيرامون بيوتكنولوژي كشاورزي نقش مهمي را در توسعه داشتند را نيز مورد توجه و بررسي قرار دادند.

با وجود اينكه ،نتايج حاصل از اين مطالعات ابن مسئله را كه ممكن است سهامداران توسعه بين المللي و ايالات متحده در استنباط خود از مطالب اختلاف نظر داشته باشند را مورد توجه و حمايت قرار داد ، بنابراين ، نتايج محدود شد به ترويج توسعه فلوريدا و اعضاي AIAEE

با در نظر گرفتن نقش توسعه در ارائه ي اطلاعات بيوتكنولوژي كشاورزي ، اين تحقيق تفاوت مهمي را كه بين پاسخ دهندگان بين المللي و داخلي است را نشان داد.پاسخ دهندگان بين المللي به پرسشنامه ، طرفدار قاطع ديدگاه متعادلند.كه اين خود منجر به استنباط و درك متفاوت از نيازها و نقطه نظرهاي نقش توسعه در سطح مللي و بين المللي است .

عده اي از پاسخ دهندگان به پرسشنامه نقش پررنگتري در توسعه تكنولوژي دارند ، در حاليكه ديگران بر اين مسئله پافشاري نكرده و خواهان وضعيت تعادل و اطلاعات عيني درباره اين موضوع اند.

اين دو رويكرد نياز براي ايجاد سازمان هاي توسعه به منظور مشخص كردن سطوح بنيادي، ملي و بين المللي را برطرف مي كند. وظيفه اصلي آن ها آموزش و ارتقاي تكنولوژي هاي

 جديد به طور عام و بيوتكنولوژي به طور خاص مي باشد. بسط دهندگان بين المللي با انتخاب صفحات اصلي روش پخش مواد براي تأمين نياز مشتريان را مورد توجه قرار داده و در تأمين اطلاعات وب به اعضاي FIEAB اعتبار دادند. براي دريافت اطلاعات مربوط به بيوتكنولوژي كشاورزي مي توان به صفحات وب سايت و صفحات چاپ شده مراجعه كرد. بنابراين براي دستيابي به اين يافته ها مي توان صفحات اصلي وب را ذخيره كرده و به اين ترتيب نياز مهمي از مربيان بخش توسعه رفع مي شود. طراحي وب سايت منجر به آموزش بيشتر در زمينه بيوتكنولوژي كشاورزي از طريق گسترش واحد بين المللي بيوتكنولوژي كشاورزي شده است. نتايج مطالعات نشان مي دهد كه استنباط و درك بسط دهندگان در زمينه بيوتكنولوژي كشاورزي متفاوت است و با در نظر گرفتن موضوع هاي بين المللي، نياز افراد براي آموزش، گسترش مهارتهاي ارتباطي و اطلاعات و وسايل آموزشي وجود دارد.

علاوه بر آموزش بيوتكنولوژي از طريق اطلاعات وب سايت و صفحات اصلي اينترنت، مربيان بخش توسعه از كانال هاي ارتباطي ديگر نيز استفاده مي كنند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه پاسخ دهندگان به پرسشنامه تسهيل گردهمايي هاي عمومي و بحث و مناظره بر سر اين موضوع را لازم دانستند تا بدين وسيله اطلاعات عيني در مورد خطرات احتمالي و فوايد بيوتكنولوژي كشاورزي را جمع آوري كنند. در اين متن، بين موضوع هاي مورد مطالعه متخصصان و مشتريان آن ها و تسهيل روند اطلاعات رابطه وجود دارد. نتايج حاصل از اين مطالعه نشان مي دهد كه حتي خود بسط دهندگان بنا به نقش و ديدگاهشان در زمينه بيوتكنولوژي كشاورزي به گروه هايي تقسيم مي شوند. با توجه به ادامه بحث و مناظره در ارتباط با بيوتكنولوژي كشاورزي لازم است كه جوامع آموزشي و علمي در تربيت مربيان توسعه و اطلاع رساني به عموم با ارائه اطلاعات عيني در زمينه داخلي و بين المللي بيوتكنولوژي كشاورزي پيش قدم شوند. گروه هاي نظير آموزش خلاق فلوريدا در زمينه بيوتكنولژي كشاورزي بايد در تعيين نياز آژانس ها و تهيه وسايل كمك آموزشي نقش مؤثر داشته باشند تا نقش توسعه مراجعه كنندگان گسترش يابد. علاوه بر اين، بحث و مناظره بر سر بيوتكنولوژي كشاورزي ممكن است اهميت ويژه داشته باشد به اين دليل كه بيوتكنولوژي كشاورزي اين انگيزه را در افراد ايجاد مي كند تا سئوال هاي بنيادي مربوط به نقش توسعه را با در نظر گرفتن تكنولوژي قرن 21 و توجه به چگونگي، علت و نحوه آموزش توسعه مورد بررسي قرار دهد.