نحوه استفاده از برنامه Endnote در روند پژوهش (برگرفته از کتاب آموزش Endnote)

تذکر: مطالب قید شده در این بخش عینا از کتاب (آموزش جامع مدیریت مراجع مقاله، پروپوزال تحقیقاتی، پایان نامه و کتاب با برنامه Endnote،مهدیزاده، ولی اله، برمکی، سعید. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. ۱۳۹۰) کپی شده است و ممکن است برای آموزش کامل مطالبی که ذکر شده است نیاز باشد تا به کتاب مراجعه نمایید.

شاید بخواهید بدانید اندنوت چیست؟ قبل از مطالعه مطلب زیر به اینجا مراجعه نمایید

نحوه استفاده از برنامه Endnote در روند پژوهش (برگرفته از کتاب آموزش Endnote)

تحقیق علمی زمانی انجام میشود که روی ایده‌ای جدید کار نمایید و یا در پی حل مشکلاتی از یک تحقیق یا کار بر آیید. برای این کار باید ابتدا همه کارهای قبلی انجام شده در آن زمینه را بررسی نموده و با تحقیق خود به رفع نواقص آن و یا تکمیل آن بپردازید. حال برای یافتن این منابع به صورت جامع و کامل راههای مختلفی وجود دارد. در ابتدای شروع پایاننامه و یا تحقیق پس از تعیین موضوع شما باید همه کارهای تحقیقاتی که در ارتباط با تحقیق شماست پیدا نمایید. اکثر دانشجویان با موتورهای جستجوی معمولی مانند گوگل، یاهو و ... جستجوی منابع را آغاز می‌نمایند که به عنوان اولین گام، مناسب‌ترین راه است (اما کامل نیست! چراکه همه پایگاهها را پوشش نمی‌دهند). در گام دوم به سراغ پایگاههای مقالات علمی مانند Science Direct، Springer و ... می‌روند. اما از بقیه پایگاههای بین رشته‌ای و یا تخصصی غافل می‌شوند (فهرست کامل آن‌ها در این کتاب ذکر شده است). چرا ضرورت دارد تا همه پایگاه‌ها جستجو شود؟ علی رغم اینکه ممکن است منابع برخی پایگاه‌ها مشترک باشد اما برخی از مجلات فقط توسط برخی از پایگاه‌های خاص به فروش میرسند. مثلا مجله Plant Pathology فقط توسط Wiley انتشار می‌یابد. بنابراین ضرورت دارد که همهی پایگاهها جستجو شوند تا بررسی منابع[1] شما جامع باشد. با جستجوی موتورهای معمولی و اختصاصی، شما تعدادی رکورد را می‌بیند که ذخیره می‌نمایید و استفاده می‌کنید. آیا فهرست کاملی از آن‌ها را دارید تا به صورت آفلاین در دسترس داشته باشید؟ برای رفع این مشکل سراغ مجموعه‌هایی مانند CAB (برای دانشجویان کشاورزی) از کتابخانه و یا مجموعهی آنلاین آن می‌روید و چکیدهی همه مقالات را برای خود ذخیره می‌نمایید. راه بهتر و جامعتر این است که با استفاده از برنامهی اندنوت به CAB وصل شوید، مزیت این روش این است که ممکن است مجموعه‌های CAB تا سال معینی مثلا 2011 در دسترس باشد، اما با جستجوی آنلاین، به مقالات منتشر شده تا لحظهی جستجو دسترسی خواهید داشت. شما میتوانید تمام رکوردها را از همهی پایگاه‌های عمومی و اختصاصی با استفاده از این برنامه ذخیره و طبقه‌بندی نمایید و کتابخانه‌هایی که حاوی تمام مقالات مرتبط با کار شما می‌باشد را ذخیره، طبقه‌بندی و مطالعه نمایید. پس به جای گامهای اولیه تحقیق بیایید و مقالات مرتبط با تحقیقتان را با استفاده از روشهای توضیح داده شده در کتاب وارد برنامه نمایید. وقتی تمام منابع وارد شدند، شما میتوانید به مطالعه و گروهبندی آن‌ها بپردازید. برای این کار چندین راه وجود دارد که یکی از آنها استفاده از گروه‌های هوشمند[2] می‌باشد. با استفاده از آن‌ها می‌توان به سراغ مقالات مهمتر و دارای ارتباط بیشتر با موضوع خود رفت و با استفاده از مرتب کردن[3] بر اساس تاریخ، مقالات را از جدید به قدیم و بالعکس مرتب نمایید و با مطالعة عنوان مقالات، آن‌هارا بررسی اولیه نمایید. سپس به سراغ چکیده آن‌ها بروید و با مطالعة سطحی، ببینید متناسب با کار شما هستند یا خیر. اگر مناسب بودند، متن کامل آن‌ها را با استفاده از گزینه‌های Find Full text و یا Find URL موجود در برنامه، تهیه نمایید. حال اگر می‌خواهید آن‌ها را سر فرصت بخوانید به گروه‌های خاصی مانند "مطالعه شد" یا "باید مطالعه شود" منتقل نمایید. حال مشغول نوشتن پروپوزال تحقیقاتی، پایاننامه، مقاله یا کتاب خود هستید، شروع به تایپ نمایید، اگر خواستید از منبعی استفاده کنید، یک فاصله آخر جمله قرار دهید و با انتخاب آن منبع در کتابخانه، با یک کلیک آن را وارد متن نمایید و مشاهده خواهید نمود که به صورت خودکار منابع به متن اضافه می‌شود و در فهرست منابع نیز قرار می‌گیرند.

اگر در حال نوشتن پروپوزال تحقیقاتی، پایاننامه و یا کتاب باشید، شما باید یک سبک نگارش یااستایل[4] برای منابع خود انتخاب کنید (بر اساس سبک نگارش تعریف شده دانشگاه و یا ناشر). اگر استایل آماده داشته باشید (مثلا استایل آماده برای پایاننامه برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد که می‌توانید از کتابخانه تهیه نمایید)، از آن‌ها استفاده نمایید و اگر استایل در دسترس نبود آن را به آسانی با استفاده از روش‌های اشاره شده در کتاب آماده نمایید (و یا این که به آدرس http://www.EndNote.com/support/enstylereq.asp و یا www.EndNote2.blogfa.com  مراجعه کرده و آن را سفارش دهید).

اما اگر در حال نوشتن مقاله باشید باید بر اساس مجلهای که می‌خواهید مقاله را به آن ارسال نمایید، استایل خود را انتخاب نموده و با یک کلیک (همان طور که در کتاب آموزش داده شده است) فرمت مستندات و فهرست مقالات را دقیقا بر اساس آن تغییر دهید. اگر این استایل در برنامه وجود داشت آنرا انتخاب نموده و استفاده نمایید و در غیر این صورت به سایت اندنوت[5] مراجعه نموده و با جستجوی عنوان مجله در بخش EndNote style آن را پیدا نموده و دانلود نمایید و در محل نصب برنامه و یا در پوشه ایجاد شده به نام اندنوت استایل[6] قرار دهید. حال اگر مقالهی شما برای مجلات ایرانی و یا مجلات خارجی که استایل برای آن‌ها تعریف نشده است ارسال می‌شود، لازم است مطابق روش‌های گفته شده به آسانی استایل را طراحی نمایید و در غیر این صورت آن را جهت آماده سازی سفارش دهید.


[1]- Literature Review

[2]- Smart Groups

[3]- Sort

[4]- Style

[5]- www.EndNote.Com

[6]-EndNote Styles

منبع:

1- مهدیزاده، ولی اله، برمکی، سعید. آموزش جامع مدیریت مراجع مقاله، پروپوزال تحقیقاتی، پایان نامه و کتاب با برنامه Endnote، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. ۱۳۹۰

2- http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%D9%88%D8%AA