امروزه پرورش و عرضه ي محصولات مختلف كشاورزي و بويژه باغباني در تمام طول سال و خارج از فصول طبيعي فيزيولوژيك آن امري بسيار عادي تلقي مي شود، بدين ترتيب مصرف كنندگان محصولات كشاورزي قادر به بهره مندي از محصولات فصول مختلف هستند. محقق شدن اين هدف به وسيله ي محيط هاي كشاورزي مصنوعي صورت گرفته است كه خارج از فصل خاص هر محصول، با كيفيت بهتر و با تنوع بيشتر قادر به توليد محصولات كشاورزي هستيم. منظور از محيط هاي مصنوعي در اينجا گلخانه هاي كاشت و توليد محصولات كشاورزي است. بطور كلي صرفه اقتصادي كشت در گلخانه و محیط کنترل شده به علت صرفه جويي در آب، زمين، نيروي انساني و... . بیش از زمين هاي باز است
      گلخانه داري در جهان و بخصوص در ايران با اينكه در سال هاي اخير گسترش بسيار زيادي يافته است،اما علم بسيار جديد است و بسياري از مشكلات گلخانه داران هنوز براي خود آنها و حتي براي كازشناسان علم كشاورزي ناشناخته است كه نشريه ي اينترنتي حاضر نيز به همين علت راه اندازي شده است تا شايد راهگشاي علاقه مندان و گلخانه داران باشد.
      محصولاتي كه در گلخانه ها كاشت و توليد مي شوند اكثرا  از نظر علمي جزء گياهان باغباني طبقه بندي مي شوند.
        پيوند گلخانه و گلخانه داران با اكثر گرايشها و شاخه هاي علم كشاورزي لاينفك است و هر كدام از شاخه ها اطلاعات مربوط به بخش خاصي از مسائل گلخانه را تآمين مي كنند. بعنوان مثال علم آبياري بر آورده كننده ي نيازهاي آبي،روشهاي بهينه ي آبياري، فواصل آبياري و بخصوص در گلخانه ها ارائه دهنده ي آبياري قطره اي براي استفاده بهينه و اقتصادي ازمنابع آب است كه  شوري، درصد املاح و ... را در كنترل دارد.
     شاخه ي خاكشناسي شاخه ايست كه تغذيه ي خاك و كمبود هاي آن از نظر عناصر مختلف تغذيه اي در جهت حاصلخيز تر شدن آن براي رشد بهينه ي گياه را در كنترل دارد و يا عناصر تغذيه اي اضافه شونده به گياه در سيستم هاي كاشت هيدروپونيك را تحت كنترل،  نظارت و كارشناسي دارد.
شاخه ي گياهپزشكي مسؤل كنترل آفات و بيماريها و... در محيط گلخانه است.
       در اين مقاله سعي نموده ام طي جملات كوتاهي كه در ذيل مي آيد به اهميت علم باغباني در گلخانه داري بپردازم. دانستن فنون باغباني در گلخانه كمك بسيار زيادي به بهبود بازدهي و رفع مشكلات احتمالي مي نمايد.
 
مثال هاي كوتاهي از اهميت علم باغباني در گلخانه داري:
      بطور كلي احداث گلخانه اعم از جنس ادوات آن، شيب سقف، قطر دهانه، ارتفاع و انواع مختلف ساختمانهاي گلخانه اي ، جزء دروس و تخصص هاي دانشجويان و كارشناسان باغباني است.
     اطلاعات مورد نياز براي محصول خاصي كه در گلخانه كاشته مي شود،اعم از گرمادوست يا سرمادوست بودن، روز كوتاه يا روز بلند بودن، حساسيت آن به دما يا رطوبت و...نيز مسائلي است كه دانشجويان اين رشته در دروسي چون ميوه كاري براي كاشت ميوه ها، سبزيكاري براي كاشت سبزيجات و گلكاري براي كاشت گلهاي زينتي مورد مطالعه قرار مي گيرد.
     روشهاي كنترل كيفيت و بهبود كيفيت محصولات گلخانه اي بعلت استفاده از هيبريدها و اصلاح شده هاي ارقام مختلف و بخصوص انتخاب ارقام مناسب با شرايط گلخانه نيز توسط كارشناس باغباني امكان پذير است.
     كارشناس باغباني مي تواند با كنترل زمان هريك از اقدامات كاشت، داشت و برداشت محصولات و بازاررساني كنترل شده ي محصولات گلخانه اي ،  باعث فروش آنها با قيمت مناسب ترگردد.
     امكان بازاررساني،  زمان آن و نگهداري در سردخانه و اصول سردخانه داري و حتي صادرت محصولات با كنترل كيفيت آنها نيز از جمله مسائلي است كه در در درسي به نام فيزيولوژي پس از برداشت به دانشجويان رشته ي باغباني ارائه ميگردد.
 ...
                                                                                                شهلا مهدوي
                                                                             دانشجوي رشته ي باغباني صنعتي اصفهان